Forsidebillede

Lederuddannelse som spejl - En sammenligning af renæssancens fyrstespejle og moderne lederuddannelse

Morten Knudsen

Resumé


Artiklen sammenligner forskningsbaseret lederuddannelse med renæssancens fyrstespejle. Fyrstespejlene, som var datidens ledelseshåndbøger med bud på god topledelse, tilbød et spejl for fyrstens overvejelser over egen ledelse. Som lederuddannelser gør i dag, udgjorde fyrstespejlene dengang et medie for lederens refleksioner. Forskellige refleksionsmedier muliggør og formidler forskellige selvforhold. I artiklen undersøger jeg, hvordan lederen kommer til syne i henholdsvis et dansk fyrstespejl til Christian IV fra 1597 og så en forskningsbaseret lederuddannelse. Jeg spørger også, hvilke samfundsmæssige/organisatoriske problemer, de forskellige refleksionsmedier kan ses som svar på. Afslutningsvis diskuterer artiklen, hvilke spørgsmål analysen rejser for ledere, organisationer og uddannelsesudbydere.

Nøgleord


Lederuddannelse; Refleksion; Fyrstespejle; Personligt lederskab; Refleksionsmedier

Fuld tekst:

PDF

Refbacks (eksterne referencer)

  • Der er p.t. ingen refbacks.


ISSN: 2445-5377
Leveret af CBS Library